دختران کابل -افغانستان




روزنامه ی آلمانی "فراکفورتر آلگماینه" در گزارشی که اخیرا به قلم "فریدریکه بوگه" منتشر ساخته، به بررسی شیوع روسپی گری، به عنوان دست آورد فقر و افراط گرایی طالبانی و لجام گسیختگی غربی، در پایتخت افغانستان پرداخته است.


سرویس بین الملل فرارو، نظر خوانندگان گرامی را به گزارش این روزنامه آلمانی جلب می کند:

در کابل چگونه می توان زنان تن فروش را تشخیص داد؟ یکی از رانندگان تاکسی های این شهر می گوید: "آن ها کمی گوشه تر می ایستند و وقتی سرنشین خودرویی به آنان خیره می شود، به او با دست علامتی می دهند.

" احمد شاه بازویش را پایین می آورد و دو انگشتش را چنان بالا می گیرد که انگار می خواهد تاکسی را نگه دارد . او می گوید ، بیشتر زنان تن فروش در حد فاصله ساعت یک تاسه بعد از ظهر کار می کنند ، یعنی در زمان استراحت ظهر . این مرد در شناخت جهان پنهان در کابل خبره است ، نه فقط به دلیل این که مرتب قوادان را با تاکسی خود برای جستجوی زنی در خیابان به این سو و آن سو می برد ، بلکه هم چنین به این دلیل که 25 سال پیش از کارمندان سازمان اطلاعات کشور در زمان حاکمیت کمونیسم بوده است .

پنج دقیقه هم طول نمی کشد که احمد شاه دو دختر را در حاشیه خیابان کشف می کند . آنان شلوار جین پوشیده اند ، روسری مشکی به سر کرده اند ، کیف های زرق برق دار دست گرفته اند و به بینی های خود سنگ های زینتی کوچکی آویزان نموده اند – درست مانند بسیاری از زنان جوان دیگر در کابل .

یک خودرو لندکروز سفید از صف خودروها خارج و در حاشیه خیابان متوقف می شود . احمد شاه در جایی مطمئن پارک می کند . اما دخترها به دو مردی که داخل خودروی بیابانی نشسته اند ، جواب رد می دهند و آنان هم گاز می دهند و دور می شوند . بعد یک تویوتا کورولای سفید رنگ از راه می رسد ، دور میزند و جلوی دخترها متوقف می شود . دخترها سوار می شوند .

بسیاری از زنان نمی توانند تفاوت میان قانون و آزادی را تشخیص دهند

این صحنه ها به خودی خود غیر عادی نیستند . چرا نباید در یکی از عقب مانده ترین جوامع طایفه ای ، این کهن ترین حرفه از دوران باستان ، رونق داشته باشد ؟ اما در افغانستان روسپی گری فقط یک شغل نیست . این کار به عنوان استعاره ای برای سقوط اخلاقیات عمومی است ، سقوطی که بنابه نظر محافظه کاران در این کشور با ورود دموکراسی آغاز شده است .

از نظر آنان ، غرب این سقوط اخلاقی  را با خود به همراه آورده است ؛ یعنی در زمانی که پس از سرنگونی طالبان برای این کشور دوره ای از تجدد و مدرنیزم تجویز شد .

کسانی که چنین اعتقادی دارند ، افرادی نظیر نانگیالای یوسف زای ، مدیر سازمانی برای جوانان به نام " پیمان نامه ملی جوانان " هستند .

او مردی جوان و اندیشمند است که برای اسلام و احوال پرسی سر خود را مودبانه خم می کند . یوسف زای یکی از اعضای برجسته جامعه مدنی در جلال آباد ، واقع در شرق افغانستان است . او عبارتی مانند این را بر زبان می آورد : " بسیاری از زنان نمی توانند تفاوت میان قانون و آزادی را تشخیص دهند. آنان تصور می کنند که پوشاندن جزیی از قانون است کفایت می کند ؛ اما این درست نیست . این موردی از آزادی است و جامعه ما هنوز برای پذیرش آن به اندازه کافی به بلوغ نرسیده است .

یوسف زای در مقام فردی فعال در امور جوانان ، بنا به اظهارات خود در زندان جلال آباد نگهبان بود ، یعنی مکانی که در آن روسپی های بسیاری را در آن نگه می دارند .

معاملات جنسی در این کشور به شدت ممنوع است . در خلال دوران طالبان ، " زنان مجرم " را در ملا عام به دار می آویختند ، سنگسار می کردند یا شلاق می زدند . این روزها آنان را به مجازاتی معادل تاده سال حبس محکوم می کنند .

یوسف زای عقیده ایی را که عقیده اکثریت است چنین بازگو می کند : " فقط به این ترتیب است که ما می توانیم جامعه را سالم نگه داریم .  او می گوید که " به تازگی یک باردیگر در زندان حضور داشت و دید که چطور سربازان امریکایی زنان را از سلول های شان آزاد می کردند" .

یوسف زای می گوید : " آنان می پرسند جرمت چیست ؟ سکس ؟ بیا بیرون ! به دنبال آن هم زنانی که آزاد شده بودند ، نزد نیروهای پلیس می رفتند تا به مقامات دهن کجی کرده باشند ."

این که به راستی جریان کار به این نحو بوده باشد ، جای تردید دارد ؛ اما این موضوع که مشاوران غربی بر قوه قضاییه این کشور اعمال نفوذ می کنند ، بسیار سر زبان ها افتاده است.

تندروها زنان را به روسپی گری کشانده اند

هیچ کس به طور دقیق نمی داند که چه تعداد از زنان در افغانستان به تن فروشی مشغول هستند . براساس حکایتی که همه جا شایع شده است ، این حرفه در زمان استقرار رژیم طالبان وجود نداشته ؛ اما سازمان زنان " راوا " در سال های دهه 90 بارها به این نکته اشاره کرده بود که به دلیل ممنوعیت کار برای زنان ، که اسلام گرایان تندرو وضع کرده اند ، عده بسیاری از اینان به سوی تن فروشی کشیده شده اند .

محمد خلیل دستیار ، نایب رئیس پلیس کابل ، به شکل مبهمی چنین می گوید : " در هر حال ، تعداد آنان بیشتر شده است . " تنها امر مسلم این است که تعداد دستگیر شدگان روبه افزایش دارد . در 2008 میلادی در پایتخت 97 زن افغان بدین جرم  زندانی شده بودند . فقط در نیمه نخست امسال این رقم به 109 نفر رسید . دستیار چنین می گوید : " همسایه ها به ما کمک می کنند. " او به این افتخار می کند که 39 فاحشه خانه خارجی در کابل تعطیل شده و چند صد تن فروش چینی بازداشت شده اند .

بنا به اظهارات سازمان آلمانی " مدیکا موندیال " ، که سازمانی برای دفاع از حقوق زنان است ، 80 درصد از زنان زندانی در افغانستان به جرایم اخلاقی ، یعنی روسپی گری ، زنا و برقراری رابطه جنسی پیش از ازدواج متهم شده اند .

افضل نورستانی ، سرپرست سازمان افغانی " لائو ئا " ، که سازمانی یاری رسان در امور حقوقی است ، می گوید که بیشتر زنان به نا حق محکوم شده اند .

بنا به قانون اسلامی معتبر، فقط دو راه برای اثبات روسپی گری یا زنا وجود دارد : اعتراف به آن از سوی متهم یا شهادت چهار شاهد عادل که در خلال این عمل حاضر بوده اند . چنین چیزی هم در مواردی نادر رخ می دهد . نورستانی چنین می گوید : " متاسفانه قوه قضاییه ما در معرض نفوذ پذیری از سنت قرار دارد . "

مردان فقط از اواسط سی سالگی مجاز به برقراری روابط جنسی هستند

دستیار ، نایب رئیس پلیس ، می گوید که مهم ترین دلیلی که زنان را به سوی تن فروشی سوق می دهد ، جنگ است . بر پایه فرضیات ، در سراسر کشور بیش از یک و نیم میلیون بیوه وجود دارند که باید شکم فرزندانشان را به تنهایی سیر کنند . در این کشور بااندیشه های فوق محافظه کار ، پرداختن به امکانات شغلی قانونی برای زنان هنوز هم محدود است .

مسحه فیض ، از " مدیکا موندیال " ، می گوید که علاوه بر آن ، بسیاری از زنان به دلیل خشونت های خانوادگی و ازدواج های اجباری از خانه فرار می کنند . تنها راهی که برای زنده ماندن در اختیار این زنان می ماند ، اغلب فقط تن دادن به روسپی گری است .

احمد شاه ، راننده تاکسی ، معتقد است که علاوه بر آن بسیاری از تن فروشان موقت وجود دارند که محرک آنان را فرهنگ مصرفی جدید تشکیل می دهد : " در جشن های خانوادگی آنان با رقابت شدید بر سر لباس و لوازم آرایش هستند . " فرهنگ برگزاری مراسم عروسی پرهزینه نیز میزان تقاضا برای روابط جنسی از نوع معاملات را افزایش می دهد . رقابت های اجتماعی نرخ جش های عروسی و مهریه عروس را از 20000 به 100000 دلار افزایش داده است .

به گفته یکی از کارمندان وزارتخانه امور زنان ، از این رو بسیاری از مردان در اواسط سی سالگی می توانند ازدواج کنند و برای نخستین بار رابطه جنسی مشروع داشته باشند . از آن سوی خط تلفن صدایی می آید که می گوید : " الو ؟ " بعد گوشی را می گذارند . در تماس دوم می گوید : " اشتباه گرفته اید . " در تلاش سوم : " یک ساعت بعد دوباره زنگ بزن . " سرانجام : " به عمر بگو زنگ بزند . " در کابل قرار گذاشتن با یک روسپی از طریق تماس تلفنی به هیچ وجه کارساده ای نیست . مشتریان جدید بدون توصیه قبلی فردی آشنا از اقبالی برخوردار نمی شوند . صدا با لحن کاسبکارانه می گوید : " قیمت برنامه 80 دلار است . او " واژه " سکس " را به زبان نمی آورد .

خاله حساب و کتاب را دارد ، مادر کارهای خانه را می کند و دخترها کار می کنند
نوریه 20 ساله ، عصر با یک بلوز بدن نمای ابریشمی در راهروی یک آپارتمان چهار اتاقه متعلق به یک خانواده ی سطح پایین می نشیند . می گوید که پدرش را نیروهای طالبان کشته اند . شش سال پیش ، همراه با مادر ، خاله و خواهرش بدون  هیچ پولی از اردوگاه آوارگان در پاکستان به افغانستان باز گشت .

این روزها این چهار زن با هم روسپی خانه ای را می گردانند . خاله وقت ها را هماهنگ می کند ، مادر کارهای تمیز کاری را انجام می دهد و هر دو دختر کار می کنند . اکنون ، آنان دیگر فقیر نیستند . در اتاق ها ، جدیدترین صفحه نمایش های تلویزیونی پلاسما به دیوار نصب است . آیا از نیروهای پلیس ترسی ندارید ؟ نوریه با حالت طنز دود سیگارش را بیرون می دهد . او می گوید : " آنان اغلب خودشان هم به عنوان مشتری به این جا می آیند . "

اما کار نوریه به دموکراسی چه ارتباطی دارد ؟ بسیاری از محافظه کاران ادعا می کنند که نظام سیاسی جدید بوده که روسپی گری را به افغانستان آورده است . علاوه بر آن ، باید دانست که آنان واژه
" روسپی " را به سادگی بکار می برند ، یعنی به شکل کلی همراه با همه پدیده های ممکنی که پس از حاکمیت تروریستی طالبان بروز کرده است . برای نمونه دخترانی که دوست پسر دارند یا دخترانی که با پدران خود مخالفت می کنند ، زیرا در تلویزیون شنیده اند که می توانند حقوق خود را مطالبه کنند .

زنان موفق ، هرزه اند!

به کارمندان زن هم اغلب تهمت روسپی گری زده می شود . به این ترتیب ، بی اعتمادی نسبت به یک جهان شغلی مدرن بیان می شود ، جهنی که در آن " پوردا " [ پرده ] که فضای میان مردان و زنان را جدا می کند ، وجود ندارد . بیشتر مردان افغانی حتی همسر خود را پیش از ازدواج نمی بینند . در برخی مناطق روستایی به " پوردا " چنان اهمیت داده می شود که حتی اگر گوسفندان هم رعایت جدایی را نکنند ، آن ها را ذبح می کنند .

اما در اداره های واقع در شهرها در حال حاضر زنان جوان دارای اعتماد به نفس کار می کنند که در رفتار خود با همکاران مرد شرم و حیایی از خود نشان نمی دهند . مایواند مروت ، که برای یک شرکت مخابراتی در کابل کار می کند ، چنین می گوید : " آنان سر به سر مردها می گذارند ، با آنان دست می دهند و آنان را با اسامی مسخره صدا می کنند . این برای خارج از گود نشینان به منزله شوک است . " پزشکان در کابل گزارش می دهند که تقاضا برای عمل ترمیم پرده بکارت آشکارا رو به افزایش دارد .

یوسف زای نیز در این زمینه عقیده ای دارد : " بیشتر زنان در اداره ها مشغول این معامله های جنسی هستند . "

این امر حال و هوای حمله در حال عقب نشینی را در جامعه افغانستان تداعی می کند که در آن مساله ی شغل مطرح است . اما احتمالا در پس آن موضوع جدی تر نهفته است . بسیاری از زنان درباره تلاش هایی برای سو استفاده از آنان در سر کار گزارش می دهند .

سوهال ، کتابدار 25 ساله می گوید که در دو مورد مصاحبه شغلی ، کارفرمایان این نکته را برای او روشن کردند که فقط زمانی می تواند این شغل را به دست بیاورد که آمادگی کارهای دیگر را هم داشته باشد!

حسینه سید ، یکی از مشهورترین زنان صاحب شرکت در افغانستان ، حکایت می کند که در جلسه هایی که در وزارتخانه ها برگزار می شود ، در بیشتر موارد ناچار است دست هایی را که روی زانوانش می غلتند را پس بزند . " اگر ولش کنی ، دستشان را تا هر جا که بشود بالا می برند .

او می گوید که " اغلب، تماس های مسخره ای دریافت می کند . مردان به او می گویند : " با من بیا . " سید می گوید : " آنان فکر می کنند زنانی که صاحب شرکت های تجاری هستند ، دخترانی هرزه اند ، زیرا نمی توانند تصور کنند که یک زن به تنهایی از طرق شرافتمندانه بتواند موفق باشد .

او سر پرستی پنج شرکت را با بیش از 100 کارمند بر عهده دارد . او کسانی را که به او زنگ می زنند ، این طور رد می کند : همیشه می گویم که بروید نزد مادرم . " ظاهرا لغو ناگهانی جدایی میان زن و مرد در زندگی احساسی این ملت، نابسامانی هایی ایجاد کرده است .

۲۰ نظر:

  1. ناشناس۱۲:۳۳

    من یک دختر افغانی میخوام.امید۰۹۳۸۸۲۲۲۳۸۳

    پاسخحذف
  2. ناشناس۱۷:۲۸

    کس نگو افغانیا اصلا هرزه نداره خدایی اینقدر که گند ماایرانیا در اومده گند آمستردام درنیومده

    پاسخحذف
  3. ناشناس۷:۵۳

    امیر کیر کلفت از قم
    یه کوس قمی پایه سکس و حال تماس بگیره ..
    09387934501
    کیر کلفت داغ و ناز واسه خانما سکسی قمی

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲:۰۰

    امیر کیر۱۸سانت کلفت از مشهد هرکی پایه سکسه تماس بگیره
    09152015163

    پاسخحذف
  5. ناشناس۱۱:۳۹

    در ایران خودمان هم وضع از این بهتر نیست. ما به جای روسپی از کلمات کس و جنده استفاده می کنیم. تقریباً همه ی مردای ایرانی منجمله خودم دربه در راه میفتیم که مخ یکی رو (یک کس رو) بزنیم و بکنیم. شاید اونجا خشونت بیتری اعمال بشه و در ایران قضیه به صورت مخزنی (نهضت نرم افزاری!) مطرح شده باشه. ولی اینجا هم هدف اصلی یک مرد از حرف زدن با یک زن گاییدنه و در محیط های مختلط هم همگی نهایت استفاده رو می کنیم تا زیباترین کس ها رو تور بزنیم و بگاییم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس۱۵:۰۳

      عمو افغانی تو خرابی و دنبال ناموس ملت میری خیلی نامردی!

      حذف
  6. ناشناس۵:۰۸

    این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس۱۴:۱۵

      کونی غیرت تو کجاست!!!
      تف بر هرچه بی غیرته...بسیجی حامی ولایت و مجری نهی از منکر، مجهز به اسیدپاش

      حذف
  7. ناشناس۱:۰۳

    09107980181من حشره ام کوس زنگ بزنه

    پاسخحذف
  8. ناشناس۲:۲۴

    از قم اگر کسی هست بزنگه 09100752433

    پاسخحذف
  9. ناشناس۳:۱۵

    کس ننه هرچی افغانیه گاییدم
    لاشیاااااااا

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ننه توگاییدم کسکش خار کوسه

      حذف
    2. ننه توگاییدم کسکش خار کوسه

      حذف
  10. نیما بیست چهار ازم دارای کیری بلند وکالت 09015811141 تماس بگیرید لذت ببرید قم

    پاسخحذف
  11. بزنید خانوم بیست پنج سالمه کیری هجده سانت 09015811141

    پاسخحذف
  12. ناشناس۰:۱۲

    این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  13. ناشناس۰:۳۵

    در افغانستان،کابل اګر کدام دختر میخواد کوس یا کون فقط تاس بګیره در خدمتم البته اګر میخواد پولم میدم ساحل

    ۰۷۰۰۳۵۳۶۳۷

    پاسخحذف
  14. ‍کیرم الاناست که باز راست شه ها دلم میخواد الان یه دختر تو دلی با پستوناش خفم کنه جووووون قربون اون نفس نفساش خیس شدنا کس تپل صورتیش که همیشه نشتی اب داره یه جوری بیا اون که داره زیر چظی از زیر ملافه نگاه میکنه پروووو بگیر لا را کن خخخخ کیر چپقی تکله پوکت ولی مارو دور زدن ‍ادما

    پاسخحذف
  15. هوی لانتوری کیر تو فک من لرم ولی چیکاره اون بدبخت افغانی داری دهن من باز نشه بهتره چون بد میرینم بهت اگه یه جو مرام داشتی با این بنده خدا افغانی اینطوری نمیگوزیدی بدم همه بکننت پولتم ندم کف کس خخخ دهنو با کن یهو افتخاری بشاشم دهنت کله تخمی هیچ میدونی اگه بری تاس کنی میشی کپ کیرم قیافت هخخخ اتفاقاینسری کلت سوراخم داره خخخخ میاکلتو بچسبونی رو کیرم خودت فرکنی تو سوراخ کیرم یا خایتو بکشم سرت کرکره رو بدی بالا بری هالیدی دیگه کسی رو بخاطر قومیتش مسخره نکنیا اگه یکم لاشنبودی میفهمیدی افغان و ایران و پاکستان و اینا نداشتیم قبلا اینورا کلا جز اریایی کسی حق گوزیدن تو پیتم نداشت
    اصلا کیرمو گم کردم نمیذارید که من بدو گوش بدو تف قهرمانی بنداز تو سوراخ کله کیرم براش باد کنه بچپونم توش اوووف راست شد

    پاسخحذف

دوستان از گذاشتن شماره تلفن خوداری کنید!